دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵

علی ظهوری در مراسم بزرگداشت عطار بیان کرد؛

«تذکره الاولیاء» برای تربیت معنوی یک ملت کافی است

بزرگداشت عطار

علی ظهوری در مراسم بزرگداشت عطار به نقل از رینولد نیکلسون مستشرق اروپایی، بیان کرد: اگر ملتی تذکره الاولیا عطار نیشابوری را داشته باشد، آن را بخواند و به دستوراتش عمل کند، برای تربیت معنوی جامعه اش کافی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی، آیین بزرگداشت عطار نیشابوری با حضور علی ظهوری، کارشناس ارشد امور فرهنگی و مسئول امور مشارکت های اداره کل کتابخانه های عمومی استان و علاقمندان به حوزه ادبی در کتابخانه عمومی الغدیر برگزار شد.

علی ظهوری، در این نشست گفت: عطار نیشابوری یکی از عارفان و شاعران بزرگ ایران است که تحول عمیقی در عرفان اسلامی ایجاد کرده است. استاد محمدرضا شفیعی کدکنی از شاخص ترین افرادی است که به پژوهش درباره آثار عطار پرداخته است.

«تذکره الاولیاء» برای تربیت معنوی یک ملت  کافی است

ظهوری ارکان اشعار عطار را در حوزه های عشق، زیبایی و درد دانست و گفت: مجموعه آثار عطار یک‌ دردنامه است؛ زیرا عطار کمال و پختگی را از درد می داند و معتقد است عظمت انسان به این است که درد فراق، درد دانستن و درد فهمیدن او را به کمال رساند و این درد است که پیش برنده روح آدمی است.

وی گفت: بزرگترین اثر نثر عطار تذکره الاولیا است که نه در زبان عربی و نه در زبان فارسی مانند ندارد. بزرگترین اثر بی نظیر عطار بعد از مثنوی وی، کتاب منطق الطیر عطار است که نخستین منظومه رمزی عرفانی ایران و زبان فارسی است و متاثر از اندیشه‌های عرفانی روزگار خود ۷ وادی سلوک را به طلب عشق، معرفت، استغناء، توحید، حیرت، فقر و سرانجام فنا تبیین می‌کند.

وی گفت: سه برش از واقعیت زندگی تاریخی عطار موجود است که شامل عارف شدن او پس از دیدن مردی درویش، دیدار با خاندان مولانا و به قتل رساندن عطار در حمله مغول است.

ظهوری بیان کرد: در برابر عطار دچار کم کاری مفرط شده ایم. اشعار عطار از غزلیات حافظ و سعدی چیزی کم ندارد اما کم مورد استفاده قرار گرفته است. در موسیقی سنتی نیز بسیار از اشعار مولانا، حافظ و سعدی، ولی به ندرت از اشعار عطار استفاده شده است.

علی ظهوری به نقل از رینولد نیکلسون مستشرق اروپایی، بیان کرد: اگر ملتی تذکره الاولیا عطار نیشابوری را داشته باشد، آن را بخواند و به دستوراتش عمل کند، برای تربیت معنوی جامعه اش کافی است.

گفتنی است، این جلسه با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی و کانون کتاب در کتابخانه الغدیر بیرجند برگزار شد.

«تذکره الاولیاء» برای تربیت معنوی یک ملت  کافی است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 2 =